יום שני, ינואר 10, 2005

מקוצר רוח ועבודה קשה

מאת הרב דורון רוזיליו


עניין הצעה שהתייעצו פרעה ועמו לשעבד את בני ישראל בשעבוד כ
"כ קשה עד שאין פנאי לשום מחשבה ולא מחשבת חופש כלל, וזהו עניין העבדות שאין לעבד שום צד של חופש וחרות לעצמו כל כולו משועבד לאדון כל כולו מתבטל אל האדון, וזה עניין קשה ביותר כי טבע האדם שואף לחופש, וחופש האדם הוא צורך החיים שלו, עבד חשוב כמת. ועם ישראל עובר את כור ההיתוך הנורא הזה, עם ישראל חווה את החוויה הזו בצורה הכי חזקה שיכולה להיות, ביטול העצמיות, שפלות מוחלטת, חוסר רצון עצמי לכלום, תשישות נפשית ופיזית שמאחריה אין כלום. אפילו לשמוע את משה שכל כולו דברי ניחומים והבטחה לתקווה ועתיד טוב יותר, אפילו את זה לא שמעו אל משה - מקוצר רוח ומעבודה קשה. רש"י מפרש "כל מי שהוא מיצר רוחו ונשימתו קצרה ואינו יכול להאריך בנשימתו". הצרה והשעבוד גורמים לקוצר רוח, קוצר רוח גורם לכך שאתה לא מסוגל לשמוע אפילו דברים חיוביים וטובים - יש נתק, המזימה של פרעה מצליחה לנתק בפועל את עם ישראל מהמושיע הגואל.

כך בדיוק פועל עלינו היצר הרע, הוא מגביר את העיסוק שלנו באובססיביות נוראה בכל דבר שהוא, כדי שלא נהיה פנויים לחשוב, לשמוע, לעצור, פשוט לעצור, אם רק נוכל לעצור את המרוץ המטורף מעניין לעניין, אם רק נפנה לנו זמן קצר להביט אל תוך חיינו באורך רוח ולא בקוצר רוח, מיד נזהה את הבעיה ונוכל להיחלץ מהמייצר – ממצריים, מפרעה שרודה בנו בפרך – "בפה רך" מפתה אותנו מעניין לעניין, ואפילו כאשר יש לנו מעט זמן פנוי מיד הוא ממציא לנו "עינוגים" ו"בילויים" ו"בידורים" - כדי שלא נהיה פנויים.

"תרבות הפנאי" קוראים לזה, יש פנאי אז חייבים לבלות אותו - כדי שנשאר קצרי רוח ולא נוכל לשמוע ולא נוכל להבין, וממלא לא נוכל לשנות את מצבנו.

פרעה ומצריים הם המשל לחיינו עכשיו, משעבדים אותנו לתאוות ובלבולים מהבוקר ועד הלילה, כשאנחנו צונחים שדודים על יצוענו ישנים שינה טרופה, ואז עוד יום של עבודת פרך "בפה רך" מפתים אותנו לרוץ ולהתרוצץ, העיקר לא לעצור, לא לחשוב, לא להיות לבד עם עצמך - לחשוב בהיגיון על המלכוד הנורא שאתה נמצא בו, על העבדות חסרת התקווה.

ואין פלא שהעבד לא חפץ בשחרורו הוא שכח מה זה להיות בן חורין.

חז"ל גילו לנו איך פורצים החוצה ממעגל האימה הזה. "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה".

אחים יקרים נא לעצור, לחשוב בשקט בלי לחץ, לא בקוצר רוח, נא לשוב אל התורה, נא לשמוע את קולו של משה רבינו אדון הנביאים שקורא לנו לחופש.

"עבדי הזמן עבדי עבדים הם עבד ד' הוא לבד חפשי".

במשפט הנפלא הזה של ר' יהודה הלוי - טמון הכל.

אוהב אתכם דורון

אין תגובות: