יום שבת, ינואר 15, 2005

פרשת בשלח - שירת הנשים

מאת איתמר מזור

"ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את התוף בידה, ותצאנה כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות, ותען להם מרים, שירו לד' כי גאה גאה, סוס ורוכבו רמה בים".

צריך להבין כמה נקודות בפסוקים הללו!

א. לא מוזכרת שאלה של הנשים, שעליה ענתה מרים?

ב. לכאורה אם שאלו הנשים, צריך היה לכתוב "ותען להן" בלשון נקבה, ולא כפי שכתוב "להם" בלשון זכר?

ג. מדוע בחרה מרים דווקא בפסוק "כי גאה גאה, סוס ורוכבו רמה בים" מתוך שירת משה ב"אז ישיר"?

נראה לומר, שבנות ישראל שאלו את מרים כך: אמנם הנשים כמו גם הגברים טעמו במצריים את טעם השעבוד והגלות, וגם הן נגאלו יחד עם בני ישראל, אולם, תכלית הגאולה, והיציאה ממצריים מטרתה הכנה והקדמה למעמד קבלת התורה בהר סיני.

כאשר יצאה מרים בשירה, ובהלל על הניסים והנפלאות שעשה הקב"ה לעם ישראל. תמהו על כך הנשים, שהרי הן פטורות ממצות תלמוד תורה, ותפקידן לשאת בעול הבית וגידול הילדים, ומה להן לצאת במחול ובשירה על דבר שאין להן חלק בו?

ע"ז אומר הפסוק: "ותען להם מרים… סוס ורוכבו רמה בים", לא רק המצריים טבעו בים, סוסיהם טבעו עימם. ולכאורה מה אשמים הסוסים בעוון המצריים? אלא שהסוסים סייעו ביד עוברי עבירה ונענשו על כך.

אמרה להן מרים, אם במידת פורענות נענשו גם המסייעים, במידה טובה על אחת כמה וכמה.

אתן הנשים שמסייעות לבעליכן בלימוד התורה ובקיומה, שכרכן מרובה – כשכר האנשים.

ולכן ראויות אתן לצאת במחול.

ולכן אמרה "להם", שעלו בשכרם עם הגברים.

הפסוק בשיר השירים אומר: "לסוסתי ברכבי פרעה דימיתיך רעייתי".

לכאורה רמוז כאן הענין הנ"ל: כשם שהסוס נענש על סיועו לדבר עבירה, כך הנשים תקבלנה שכרן על סיוען לבעליהן בתלמוד תורה!

אין תגובות: